VIZE

Spoluvytvářet prostředí, kde systém i společnost přijímají, podporují a oceňují nadané děti i dospělé, protože to prospívá všem.

MOTTO

Podpora nadaných prospěje všem

Naše mise

Zavádíme systémovou podporu nadání do škol

Přinášíme funkční a ověřené postupy přímo do školské praxe. Pomáháme školám nastavit Systém podpory nadání (SPN) tak, aby podpora nadaných dětí nebyla jen formální povinností, ale živou a smysluplnou součástí výuky, která uleví učitelům a přinese radost dětem.

Propojujeme experty a měníme školství zevnitř

Jsme asociací freelancerů – psychologů, pedagogů, systémových analytiků a dalších odborníků. Díky síti našich členů sdílíme know-how, vzájemně se inspirujeme a tvoříme silný hlas, který dokáže efektivně prosazovat potřebné změny v českém školství.

Kultivujeme prostředí pro nadané

Usilujeme o změnu celospolečenského vnímání nadání. Skrze osvětu, spolupráci s klíčovými partnery a veřejnou diskuzi pracujeme na tom, aby z nadání bylo více radosti než starostí a aby se stalo přirozenou a oceňovanou součástí naší společnosti.

Boříme mýty a otevíráme diskuzi

Aktivně se zasazujeme o to, aby téma nadání bylo ve společnosti přijímáno bez předsudků a s porozuměním. Chceme, aby se o specifických potřebách nadaných dětí i dospělých mluvilo otevřeně a konstruktivně, protože to prospívá všem.

Stavíme na spolupráci a respektu

Věříme, že společně jsme silnější. Naší klíčovou hodnotou je partnerský přístup, ať už uvnitř naší organizace, ve spolupráci se školami nebo s dalšími subjekty. Respektujeme různé cesty a hledáme to, co nás spojuje na cestě za společným cílem.

Kultivujeme prostředí pro nadané

Usilujeme o změnu celospolečenského vnímání nadání. Skrze osvětu, spolupráci s klíčovými partnery a veřejnou diskuzi pracujeme na tom, aby z nadání bylo více radosti než starostí a aby se stalo přirozenou a oceňovanou součástí naší společnosti.

Proč Synapse

Neuronová synapse je klíčovým místem, kde dochází k předávání impulsů mezi neurony, což umožňuje komunikaci, učení a vznik nových spojení v mozku. Tento proces je symbolem propojení, dynamiky a přenosu informací, který vede ke změně a růstu.
Volba neuronové synapse jako symbolu pro projekt nebo naší organizaci znamená:
E

Propojení:

Zdůrazňuje, že úspěch a rozvoj vznikají díky spolupráci a vzájemnému napojení lidí, znalostí a zkušeností.

Impuls ke změně:

Synapse představuje moment přenosu energie, který spouští nové myšlenky, inovace a rozvoj.

Učení a růst:

Symbolizuje neustálý proces učení, adaptace a osobního i společenského rozvoje.

Síť a systém:

Vyjadřuje komplexní a zároveň funkční systém, kde každý prvek má význam a přispívá k celku.

Citlivost a flexibilita:

Synapse je také místem citlivosti a rychlé reakce, což reflektuje schopnost organizace či projektu pružně reagovat na potřeby a změny.

Podpora škol:

Stejně jako synapse umožňuje propojení a předávání impulsů v mozku, náš projekt a naše organizace podporuje školy, které se systematicky věnují rozvoji nadaných žáků a vytváří prostředí, kde nadání může být přijímáno a rozvíjeno jako přínos pro všechny. Tímto symbolem tedy projekt nebo organizace ukazuje, že naše činnost je založena na propojení, sdílení, dynamice a podpoře škol, které rozvíjejí potenciál nadaných žáků pro dobro celé společnosti.

Kdo je kdo

Josef Roušar

předseda spolku

člen výboru spolku

vedoucí organizace a projektů

finanční manažer

mentor škol - konzultant vyvážené inkluze

lektor

Markéta Palečková

členka výboru spolku

koordinátorka lektorů

organizátorka výcviků mentorů

vedoucí HR

administrativa

mentorka škol - konzultantka vyvážené inkluze

lektorka

Kateřina Netolická

členka výboru spolku

advokační pracovnice

organizátorka kurzů pro ŠKPN

vedoucí PR

administrativa

Eva Kloudová

členka výboru spolku

členka odborného týmu

mentorka škol - konzultantka vyvážené inkluze

lektorka

Jana Přibylová

členka výboru spolku

členka odborného týmu

mentorka škol - konzultantka vyvážené inkluze

lektorka

Marie Kašparová

koordinátorka mentorů

členka odborného týmu

mentorka škol - konzultantka vyvážené inkluze

lektorka

Petra Marinová

členka odborného týmu

členka týmu pro výzkumy

mentorka škol - konzultantka vyvážené inkluze

lektorka

Zuzana Majstrová

koordinátorka a členka odborného týmu

mentorka škol - konzultantka vyvážené inkluze

lektorka

Marie Kašparová

koordinátor mentorů

mentor škol - konzultant vyvážené inkluze

člen odborného týmu

AFREŠ v médiích

8. 4. 2025

Rozpoznávat nadané by bylo nejlepší už ve škole, shodli se účastníci kulatého stolu. Na co to naráží a jaká opatření tomu mohou pomoci?

Celý článek ZDE

27. 3. 2025

Umíme identifikovat a podpořit nadané žáky a žákyně v našich školách?

Celý článek ZDE

6. 3. 2025

Víkend o nadaných dětech – Školení pro lektory

Celý článek ZDE

12. 1. 2025

„Gratulujeme, máte nadané dítě! Ve škole to nebude mít snadné,“ řekli matce u zápisu. Dnes ví, že měli pravdu

Celý článek ZDE

12. 1. 2025

Je mu 10, má IQ přes 150 a zkouší už pátou základku. Pro mnohé školy jsou nadané děti spíše problém

Celý článek ZDE

10. 12. 2024

Mimořádně nadaným dětem škodí neustálý stres a tlak na výkon, říká expertka Kateřina Emer

Celý článek ZDE

25. 10. 2023

Podpora nadaných neznamená drahé vybavení a spoustu práce navíc, říká koordinátor nadání

Celý článek ZDE

11. 10. 2023

Proč je podpora nadaných dětí přínosem i pro ty nenadané či nadané méně?

Celý článek ZDE

14. 5. 2023

Kateřina Emer: Když jde o mimořádné nadání, je mnohdy snazší lhát

Celý článek ZDE

10. 12. 2022

S Kateřinou Emer o (mimořádném) nadání a vyvážené inkluzi

Celý článek ZDE

24. 2. 2022

Školy se učí podporovat i nadané žáky! S pomocí „mentorů škol – konzultantů vyvážené inkluze“

Celý článek ZDE

6. 12. 2021

První pomoc chronicky traumatizovanému dítěti

Celý článek ZDE

28. 11. 2021

Model vyvážené inkluze škole pomohou vybrat mentoři z projektu Synapse

Celý článek ZDE

Naše historie

Náš příběh: Od vize k systémové změně

Historie naší organizace není jen sledem letopočtů, ale příběhem o postupném budování sítě, která mění školství zevnitř.
Celý projekt a nápad vzešel od Kateřiny Emer, která organizaci Asociace freelancerů ve školství, z.s. založila a byla její první předsedkyní až do dubna 2023. Asociace vznikla 12. ledna 2021 s jednoduchou, ale jasnou vizí: být aktivním a dynamickým partnerem, který napomáhá optimálnímu rozvoji škol a přispívá k tomu, aby se vzdělávání stalo bezpečným a podporujícím místem pro každého žáka. Od samého začátku jsme se soustředili na zohlednění různorodých potřeb dětí, s důrazem na podporu mimořádně nadaných jedinců.

Klíčovým se pro nás stalo propojení a sdílení zkušeností. Naše síť tvoří experti, psychologové, pedagogové a systémoví analytici, kteří svou práci pojali jako poslání – kultivovat prostředí pro nadání a bořit mýty, které jej obklopují.

Projekt Synapse:
Jádro naší mise

Symbolem a srdcem naší práce se stal projekt Synapse, podpořený Nadací RSJ. Stejně jako neuronová synapse propojuje a přenáší impulsy v mozku, náš projekt propojoval školy, experty a myšlenky, aby spustil reálnou změnu a růst.

Synapse (2021): Sestavujeme tým

V prvním roce jsme se zaměřili na budování. Sestavili jsme kolegium mentorů, kteří se stali klíčovými průvodci pro školy. Vytvořili jsme koncept „vyvážené inkluze“, který zdůrazňuje, že podpora nadání není výjimkou, ale nezbytnou součástí systému.

Synapse II (2022): Rozvíjíme a formalizujeme

Náš tým se rozrostl o nové členy a práce se zintenzivnila. Finalizovali jsme vzdělávací kurzy pro pedagogy a začali navazovat dlouhodobá partnerství, která nám pomohla posílit péči o naše mentory a zkvalitnit nabízené služby.

Synapse III (2023): Partnerství pro systémovou změnu

Začali jsme jednat na systémové úrovni. Díky spolupráci s klíčovými partnery, jako jsou krajské úřady a další vzdělávací instituce, se naše aktivity staly součástí dlouhodobých záměrů regionů. Z jednorázových akcí se stala součást strategických plánů.

Synapse 4 (2024): Naše myšlenky v praxi

V tomto roce se naše myšlenky dostaly do širšího povědomí. Účastnili jsme se významných konferencí, jako je například ta pořádaná Mensou Česko, a intenzivně jsme spolupracovali s Pedagogicko-psychologickou poradnou Ústeckého kraje, kde jsme realizovali komplexní školení a workshopy pro pedagogy. Tím jsme naše know-how dostali přímo do školské praxe.

Synapse 5 (2025): Pokračujeme v expanzi

V současné době se zaměřujeme na další expanzi a posílení advokační činnosti. Klíčovou aktivitou projektu Synapse V, který začal v lednu 2025, je tvorba a prosazení nástrojů, jako je například Katalog podpůrných opatření pro práci s nadanými žáky. Tímto krokem reagujeme na poptávku po konkrétních a funkčních materiálech, které usnadní práci pedagogům. Naše vize je jasná: zlepšit systém podpory nadání a posunout vnímání nadání v celé společnosti.

NADar:
Od podpory k advokacii

Po letech práce s projektem Synapse jsme si uvědomili, že pro skutečnou a trvalou změnu je nutné posunout se od podpory jednotlivých škol k systémové advokacii.

Projekt NADar (zahájený v září 2024 a navazující NADar II v září 2025) je naší odpovědí. Je zaměřen na prolamování bariér v legislativě a prosazování potřebných změn na nejvyšší úrovni, ať už na Ministerstvu školství, či ve spolupráci s Českou školní inspekcí. Cílem je, aby podpora nadaných dětí nebyla „výjimečný stav“, ale běžná součást školního systému.

Díky našim projektům jsme se posunuli od prvotního nápadu a podpory jednotlivců k organizaci, která aktivně mění systém, kultivuje prostředí a prosazuje trvalé změny. Jsme Asociace freelancerů ve školství, z.s., a naší misí je zajistit, že podpora nadaných prospěje všem.

2020

Příprava projektu Synapse, jednání s Nadasí RSJ

2021-01-12

Vznik Asociace freelancerů ve školství z. s.

2021-05-01

Zahájení projektu Synapse

2021-6

První pilotní návštěvy na školách

2021-10

První řádné školení mentorů

2021-10

Zahájení projektu Synapse II

2023-02-13

AFREŠ z. s. akreditován MŠMT jako vzdělávací instituce

2023-05-01

Zahájení projektu Synapse III

2023-07

První letní škola (Proseč u Skutče)

2023-08

První školení lektorů Systematického úvodu do problematiky nadání

2023-10

První kurs pro Školní koordinátory podpory nadání

2023-10-17

Seminář v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR "Podpora nadaných prospěje všem"

2024-03-01

Zahájení projektu Synapse 4

2024-04-20

První celostátní setkání mentorů Synapse

2024-07

Druhá letní škola (Hora Matky Boží, Králíky)

2024-09-01

Zahájení projektu NADar věnovaného advokátní činnosti v oblasti podpory nadání

2024-11-16

První setkání Centra kolegiální podpory školních koordinátorů podpory nadání v Chrasti

2025-03

Víkend o nadaných dětech, Školení pro lektory společně s Mensou Česko

2025-04-01

Zahájení projektu Synapse 5

2025-04-26

Druhé celostátní setkání mentorů AFREŠ

2025-07

Třetí letní škola (Hora Matky Boží Králíky)

2025-09-01

Zahájení projektu NADar II

Výroční zprávy